sobota, 5 listopada 2011

Zbuduj swój samochód!

Zainspirowani ciekawym wykładem  Profesora Chrisa Gerdes'a   udaliśmy się do laboratorium należącego do Center for Automotive Research at Stanford (CARS). Laboratorium VAIL mieści się w osobnym budynku i zostało ufundowane we współpracy z firmami samochodowymi. W laboratorium mieliśmy okazję zobaczyć prototypy samochodów nad którymi aktualnie trwają prace badawcze.


Przedstawiono nam między innymi gokarta elektrycznego, który powstał zaledwie w przeciągu 10 tygodni od pomysłu do wykonania praktycznego!:


Co ciekawe, silnik elektryczny umieszczony przy tylnych kołach tego gokarta zapewnia taką moc, że podczas przyspieszenia przednie koła odrywają się od asfaltu. Widzieliśmy także pojazd P1, który pokazywany był na wcześniejszym wykładzie:


Zastosowano w nim niezależny napęd mechanizmu skrętnego dla kół przednich - każde koło ma osobny silnik i system sterowania. Oczywiście kierownica nie jest połączona mechanicznie z kołami ponieważ zastosowano system drive-by-wire.

Kolejna wersja o nazwie X2 stanowi rozwinięcie poprzedniej wersji. Napędzana jest ponad 100-konnym silnikiem elektrycznym (napęd na koła tylnie) i posiada 4 koła skrętne z 4 niezależnymi serwonapędami:


Dodatkową cechą tego prototypu jest zastosowanie siłowego sprzężenia zwrotnego, dzięki czemu mimo, że kierownica nie jest mechanicznie połączona z kołami, to kierowca odczuwa siły oddziałujące na układ jezdny. Dodatkowe serwonapędy umieszczone są przy kolumnie kierownicy. Zastosowanie 4 kół skrętnych wymusiło opracowanie innych algorytmów korygujących tor jazdy, gdyż te stosowane w klasycznym systemie ESP nie działały poprawnie. Na potrzeby tego prototypu opracowano całkowicie nowy układ kontrolno-sterujący:


Innym ciekawym rozwiązaniem był samochód napędzany energią słoneczną, który brał udział w tegorocznym wyścigu w Australii. W słoneczny dzień zasięg auta jest nieograniczony a osiągana prędkość maksymalna przekracza 55 mph.


Ciekawa jest organizacja laboratorium. Zajmuje ono cały, osobny budynek i każdy student z uczelni może przyjść i jeżeli jest chętny to może wziąć udział w rozwoju projektu na dowolnym etapie. Dzięki prowadzonym w laboratorium pracom powstało kilka rozwiązań technicznych wykorzystywanych w samochodach seryjnych, a także wiele prac magisterskich i doktorskich.

Weronika T. Adrian, Sławomir Gruszczyński, Eliasz Kańtoch & Daniel Prusak

2 komentarze:

  1. Jest coś podobnego na AGH? Chętnie bym wziął w czymś taki udział i pewnie kilku moich znajomych o podobnych zainteresowaniach...

    OdpowiedzUsuń
  2. Chcielibyśmy zrealizować taki lub podobne pomysły, być może uda się coś takiego wygospodarować w mniejszej skali, a z jakiego wydziału jesteś??

    OdpowiedzUsuń