wtorek, 29 listopada 2011

Strategie gigantów Doliny Krzemowej.

Dziś mieliśmy bardzo interesujący wykład prowadzony przez charyzmatycznego wykładowcę Profesora Johna Warrena. Podczas zajęć poznaliśmy metodę Strategy Execution Mapping (SEM) i nauczyliśmy się ją wykorzystywać do rozwiązania konkretnych biznesowych przypadków na przykładzie Southwest Airlines i Apple.


Southwest Airlines to tanie linie lotnicze, które odniosły sukces w Stanach Zjednoczonych. Dowiedzieliśmy się m.in., że aby wdrożyć strategię polegającą na utrzymaniu niskich cen biletów firma zrezygnowała z posiłków, zwiększyła obłożenie samolotów i ograniczyła zakres usług dla pasażerów. Firmy Apple chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Zauważyliśmy, że w Dolinie Krzemowej bardzo często przywołuje się przykład giganta z Cupertino.


Wiele osób zastanawia się nad tym jakie są czynniki decydujące o bezprecedensowym sukcesie "największego start-upu świata", a o historii i zasadach panujących w firmie napisano wiele raportów, książek i artykułów. Jednak jednym z kluczowych elementów kultury Apple Inc. jest wielka dyskrecja obowiązująca pracowników, stąd wiele pozostaje tajemnicą. Na podstawie wybranych materiałów identyfikowaliśmy kluczowe elementy strategii tej firmy.


Metoda SEM pokazuje związki pomiędzy tym czego klient oczekuje, a tym co firma oferuje. Uwidocznione są także czynności firmy (lub organizacji) i praca jaką należy wykonać, aby dostarczyć wynikowy produkt. SEM ma charakter brainstormingu, co wspiera pracę w grupie. Odpowiednia organizacja informacji sprzyja określaniu długo- i krótko- terminowych celów. Wynikiem jest zestaw pomysłów i ich powiązanie między różnymi poziomami abstrakcji.


Po wykładzie mieliśmy możliwość porozmawiania z wykładowcą na temat możliwości wykorzystania pozyskanej wiedzy w kraju. Profesor z otwartością podszedł do pomysłu zaproszenia go na AGH ;-)



Weronika T. Adrian, Sławomir Gruszczyński, Eliasz Kańtoch & Daniel Prusak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz