poniedziałek, 21 maja 2012

Jak zarobić na sadownictwie


W tym tygodniu mamy dość intensywnie uczyć się o przypadku Apple’a.  Dostaliśmy sporo materiałów do przeczytania o historii firmy i opisie jego działania, szczególnie w porównaniu do Google’a. Historia Apple’a jako firmy, która najpierw odniosła duży sukces sprzedając komputery, potem prawie zbankrutowała, a od  niecałych 10 lat przeżywa renesans dzięki mobilnym urządzeniom oraz sprzedaży muzyki i dodatkowych aplikacji jest dość szeroko znana i łatwa do odnalezienia.

Ciekawsze i praktyczniejsze może być porównanie stylów prowadzenia Apple’a i Google’a jako firm. Apple kręci się głównie wokół projektowania, a Google wokół technologii. Apple zostało założone i było rozwijane przez handlowca i ma filozofię „I’m cool”. Google było założone i jest nadal prowadzone przez osoby, które może określić doktorantami i ma filozofię „knowledge is cool”. Nawet z wyglądu, Google przypomina kampus uczelni. Google jest miejscem o bardzo otwartej kulturze pracy i ceniącym inżynierów. Apple jest skrajnie sekretnym miejscem, w którym inżynierowie rzadko są istotnymi pracownikami. Różnice wynikają między innymi z tego, że Google rozwija technologie głównie po to, aby zwiększyć liczbę odbiorców swoich reklam, dlatego otwartość jest w interesie firmy, bo zarabia z reklam, a nie z produktów. Uwagę przykuwa także informacja, że na działania Apple’a podobno ma gigantyczny wpływ opinia niewielkiej liczby szeroko znanych dziennikarzy ze wschodniego wybrzeża. Ich recenzje mogą obrócić działania firmy w zupełnie innym kierunku.

Sukces Apple’a jest w dużej mierze przypisywany kontroli całości procesu produkcji. Produkt Apple’a ma tylko jabłuszko, a konkurencja musi także opierać się na logach swoich podwykonawców, co rozmywa markę. Kolejną silną stroną firmy Apple jest to, że przypomina gigantyczny startup i potrafi bardzo szybko i skutecznie przerzucać zasoby. Jego pracownicy są w stanie pracować w małych zespołach nad tym, co w danym dniu jest najważniejsze. Kolejnym źródłem sukcesu jest robienie niesamowitych, intuicyjnych i zmieniających życie produktów które użytkownicy pokochają, jakkolwiek banalnie by to nie brzmiało.


2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cóż, firma Apple to gigant na rynku z telefonami czy komputerami. Tak naprawdę pomysł na logo czy nazwę jest naprawdę banalny, ale dzięki temu ludzie stworzyli sobie wokół niego skojarzenia. Przede wszystkim to firma, która pozyskuje klientów lojalnych, ponieważ tworzy sprzet w taki sposób, aby kupować ładowarki, kable usb, słuchawki i inne gadżety tylko pod ich logiem. Poza tym ich sprzęt kojarzony jest z prestiżem, bogactwem i ludźmi, którzy jak posiadają iPhone'a to i resztę sprzętu przy okazji też. Ciekawi mnie też, jak funkcjonuje firma od wewnątrz i czy są jakieś szkolenia menedżerskie, aby być lepszym w prowadzeniu własnej grupy ludzi, by osiągać coraz to wyższe cele.

    OdpowiedzUsuń