poniedziałek, 21 maja 2012

Jak zarobić na sadownictwie


W tym tygodniu mamy dość intensywnie uczyć się o przypadku Apple’a.  Dostaliśmy sporo materiałów do przeczytania o historii firmy i opisie jego działania, szczególnie w porównaniu do Google’a. Historia Apple’a jako firmy, która najpierw odniosła duży sukces sprzedając komputery, potem prawie zbankrutowała, a od  niecałych 10 lat przeżywa renesans dzięki mobilnym urządzeniom oraz sprzedaży muzyki i dodatkowych aplikacji jest dość szeroko znana i łatwa do odnalezienia.

Ciekawsze i praktyczniejsze może być porównanie stylów prowadzenia Apple’a i Google’a jako firm. Apple kręci się głównie wokół projektowania, a Google wokół technologii. Apple zostało założone i było rozwijane przez handlowca i ma filozofię „I’m cool”. Google było założone i jest nadal prowadzone przez osoby, które może określić doktorantami i ma filozofię „knowledge is cool”. Nawet z wyglądu, Google przypomina kampus uczelni. Google jest miejscem o bardzo otwartej kulturze pracy i ceniącym inżynierów. Apple jest skrajnie sekretnym miejscem, w którym inżynierowie rzadko są istotnymi pracownikami. Różnice wynikają między innymi z tego, że Google rozwija technologie głównie po to, aby zwiększyć liczbę odbiorców swoich reklam, dlatego otwartość jest w interesie firmy, bo zarabia z reklam, a nie z produktów. Uwagę przykuwa także informacja, że na działania Apple’a podobno ma gigantyczny wpływ opinia niewielkiej liczby szeroko znanych dziennikarzy ze wschodniego wybrzeża. Ich recenzje mogą obrócić działania firmy w zupełnie innym kierunku.

Sukces Apple’a jest w dużej mierze przypisywany kontroli całości procesu produkcji. Produkt Apple’a ma tylko jabłuszko, a konkurencja musi także opierać się na logach swoich podwykonawców, co rozmywa markę. Kolejną silną stroną firmy Apple jest to, że przypomina gigantyczny startup i potrafi bardzo szybko i skutecznie przerzucać zasoby. Jego pracownicy są w stanie pracować w małych zespołach nad tym, co w danym dniu jest najważniejsze. Kolejnym źródłem sukcesu jest robienie niesamowitych, intuicyjnych i zmieniających życie produktów które użytkownicy pokochają, jakkolwiek banalnie by to nie brzmiało.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz