czwartek, 7 listopada 2013

Opis zajęć: projekt semestralny

Aby dołączyć do grona absolwentów programu stażowo-szkoleniowego Top 500 Innovators na Stanford University musimy przygotować dwa duże projekty (tzw. term project oraz applied project) oraz uzyskać zaliczenie z realizowanych w ramach programu bloków przedmiotów z zakresu szeroko rozumianego zarządzania innowacyjnymi technologiami.

W kilku najbliższych postach postaramy się przybliżyć naszych trenerów, realizowany program zajęć oraz formę zaliczenia danego przedmiotu. 

Zaczynamy od projektu semestralnego (term project). Zostaliśmy podzieleni na duże, ośmioosobowe zespoły, w ramach których zastanawiamy się jak przenieść rozwiązania funkcjonujące w Dolinie Krzemowej na grunt polskiej nauki, innowacji i edukacji. Wynikiem tych projektów mają być krótkie filmiki zaprezentowane na koniec naszego pobytu. Wybrano taką formę gdyż jest bardziej przystępna od wielostronnicowego raportu. Dominik i Szymon są w zespole rozważającym wdrażanie ewolucyjnych i/lub rewolucyjnych zmian w Polskiej nauce, natomiast Jakub bierze udział w ukazaniu pełnej sukcesów historii naukowca. Poniżej przedstawiamy przykładowe filmiki z poprzednich edycji.
 

 
A tak my pracujemy nad naszym term project:


środa, 6 listopada 2013

Zajęcia z team development

Na specjalne zajęcia z team development przyleciał do nas z Seattle Michael Fors, dyrektor naczelny w Microsoft Consulting Services.

Michael najpierw przybliżył nam teoretyczne aspekty budowania zespołów. Szczególnie podkreślał cztery fazy tworzenia zespołu według teorii Tuckmana:

  • forming - tworzenie zespołu,
  • storming - faza konfliktów,
  • norming - stabilizacja pracy zespołu,
  • performing - efektywna praca zespołu.
Następnie w zespołach wykonywaliśmy kilka bardzo oryginalnych ćwiczeń wymyślonych przez Michaela. Jako konsultant używał ich na całym ćwiecie od USA przez Abu Dhabi po Afganistan. Podobno poszło nam lepiej niż dyrektorom znanego japońskiego koncernu samochodowego.

Szymon (AGH), Jakub (AGH), Michael (Microsoft) i Dominik (AGH)

W pierwszym, bardzo trudnym zadaniu, należało w skoordynowany sposób operować "maszyną". Naszemu zespołowi udało się zrealizować jedynie część zadania - włożyliśmy butelkę do pojemnika. Nie udało się natomiast postawić czarnych bloczków jeden na drugim. Popularna w Dolinie Krzemowej maksyma głosi it's OK to fail, więc przed następnym zadaniem wyciągneliśmy wnioski z popełnionych błędów.


W drugim zadaniu należało odpowiednio zorganizować zespół by za pomocą "taśm" przejść na drugą stronę placu bez dotykania chodnika. Po doświadczeniach z poprzedniego zadania poszło nam dużo lepiej i skończyliśmy je przed czasem. (Widać przy okazji, że Stanford ciągle się rozbudowuje.)

Przechodzący studenci pytali się co takiego robimy. Interakcyjne i niekonwencjonalne zajęcia dydaktyczne to na Stanfordzie norma.



poniedziałek, 4 listopada 2013

Jak wygląda Halloween w Kalifornii

Dzięki wyjazdowi na Stanford University, mieliśmy możliwość zobaczyć jak wyglądają obchody wigilii Wszystkich Świętych czyli All Hallows' Eve (w skrócie Halloween).

Po kampusie studenci chodzili poprzebierani za najprzeróżniejsze postacie: od rusałek po bohaterów kreskówek. Widzieliśmy nawet, przez szybę w sali, wykładowcę przebranego za Spidermana!

Na uczelni odbywały się również konkursy w wykrawaniu dyni (pumpkin carving). Wiele wzorów było klasycznych:



Ale nam najbardziej podobała się iPumpkin (panuje tutaj duża moda na iProdukty):



Wieczorem wybraliśmy się "na miasto" czyli do downtown Mountain View.



Widzieliśmy urocze dzieci zbierające cukierki (trick or treat) oraz ciekawie przebrane osoby:




Podsumowując, Halloween w USA to głównie zabawy dla dzieci i dorosłych przypominające nam zabawy karnawałowe.

Już wkrótce umieścimy kolejne informacje o przebiegu zajęć!

środa, 30 października 2013

If you're going to...

Pobyt w Dolinie Krzemowej nie może się obyć bez zwiedzania San Francisco. W weekend udało nam się odczuć klimat tego wyjątkowego miasta. Poniżej przedstawiamy krótkie fotograficzne reminescencje.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Fisherman's Wharf, na zdjęciu most Bay Bridge, który prowadzi na drugą stronę zatoki
(Oakland, Berkeley, ...)

Transport linowy nie jest tajemnicą dla naukowców z AGH

"Zrównoważona" energia pozwoliła nam przetrwać całodniowe zwiedzanie

Widok z Twin Peaks na downtown w SF i zatokę

San Francisco jest miastem mgieł, widać to zwłaszcza przy moście Golden Gate 

W grupie Top 500 Innovators Stanford jesień 2013 poznaliśmy już wiele wspaniałych osób

Kolację zjedliśmy w Chinatown - jednej z oryginalnych dzielnic miasta


wtorek, 29 października 2013

Nauka, nauka, nauka...

Udział w kursie stażowo-szkoleniowym w Stanford University to nie przelewki… przekonaliśmy się już o tym po pierwszych dniach zajęć.

Mamy zaplanowane w sumie 240 godzin zajęć dydaktycznych (wykładów, warsztatów, paneli dyskusyjnych, spotkań z przedsiębiorcami lub inwestorami) oraz ponad 110 godzin wizyt studyjnych i elementów stażowych. To wszystko w 8 tygodni, co daje nam blisko 9 godzin zajęć dziennie!

A więc studiujemy: robimy zadania domowe, pracujemy nad szeregiem projektów, czytamy materiały pozwalające przygotować się do zajęć… czyli normalne życie pilnych studentów, jak na AGH przystało.


Tak wygląda nasz kalendarz zajęć. Jak widać w sobotę razem z grupą z Berkeley idziemy na mecz futbolowy (liga akademicka).


Na niektórych zajęciach w parach przedstawiamy wybrane zagadnienia pozostałym osobom w grupie (tzw. teach back).


W przerwach między zajęciami korzystamy z pięknej kalifornijskiej pogody


Przypadkiem natrafiliśmy na relikt epoki analogowej: półki zapełnione woluminami starych roczników czasopism

czwartek, 24 października 2013

Spotkanie z prof. Moncarzem

Prof. Piotr Moncarz to spiritus movens szkolenia Top 500 Innovators. Jest także naszym gospodarzem na Stanford University.


Tuż przed swoim wylotem do Polski, gdzie będzie uczestniczył m.in. w Polsko-Amerykańskim Moście Innowacji (PAMI) organizowanym na AGH w Krakowie, odwiedził nas jeszcze (z walizką w ręku) na zajęciach. Zajęcia te odbywają się głównie w budynku im. Jensena Huanga (NVIDIA). Na zdjęciu stoimy przed NVIDIA Auditorium - sali, w której nauka styka się z biznesem. Odbywają się w niej spotkania młodych przedsiębiorców - studentów uniwersytetu Stanforda, z inwestorami: aniołami biznesu i przedstawicielami Venture Capital.

wtorek, 22 października 2013

Invention vs Innovation

Pierwsze dni szkolenia otwierają nam oczy na problemy współpracy nauki z biznesem oraz pozwalają spojrzeć na innowacje i związane z nią zagadnienia z nowej perspektywy. Nasze myśli wypełniły się pytaniami...

Czy "innowacja" to tylko nadużywany, modny slogan? Czy może coś więcej? Jak zmieniać wynalazek w innowację? Czy empatia to droga do sukcesu? Dlaczego warto łączyć ogień z wodą budując zespoły interdyscyplinarne (radical collaboration) i rozwiązując wicked problems?

Zajęcia warsztatowe, wspaniale prowadzone przez Jeremy'ego Sabola, Marka Schara i Johna Warrena, pozwalają nam zrozumieć istotę innowacji.





Chwile oddechu łapiemy w czasie lunchu. 


 Jest to też okazja by porozmawiać z rodziną w Polsce oddaloną o blisko 10,000 km i 9 godzin.




niedziela, 20 października 2013

"Start up" kolejnej grupy z Top 500

Tym razem z AGH na Stanford dotarli Jakub Gałka, Dominik Kowal i Szymon Szott.


W drodze na Stanford podziwialiśmy niedźwiedzie polarne na Grenlandii


San Francisco przywitało nas... pełną parametryzacją biometryczną


Po Stanfordzie oprowadzał nas prof. Moncarz


To my (Dominik, Jakub, Szymon)



A to z naszymi przyjaciółmi z grupy

środa, 2 października 2013

Program PAMI

Ogłosiliśmy program PAMI. Agenda składa się m.in. z wystąpień i warsztatów wielu Amerykanów, m.in. ze Stanfordu i z Berkley. Zapraszamy! Szczegóły na pami.agh.edu.pl.

poniedziałek, 9 września 2013