W tym tygodniu mamy dość intensywnie uczyć się o przypadku Apple’a.
Dostaliśmy sporo materiałów do
przeczytania o historii firmy i opisie jego działania, szczególnie w porównaniu
do Google’a. Historia Apple’a jako firmy, która najpierw odniosła duży sukces
sprzedając komputery, potem prawie zbankrutowała, a od niecałych 10 lat przeżywa renesans dzięki
mobilnym urządzeniom oraz sprzedaży muzyki i dodatkowych aplikacji jest dość
szeroko znana i łatwa do odnalezienia.
Ciekawsze i praktyczniejsze może być porównanie stylów
prowadzenia Apple’a i Google’a jako firm. Apple kręci się głównie wokół
projektowania, a Google wokół technologii. Apple zostało założone i było
rozwijane przez handlowca i ma filozofię „I’m cool”. Google było założone i
jest nadal prowadzone przez osoby, które może określić doktorantami i ma
filozofię „knowledge is cool”. Nawet z wyglądu, Google przypomina kampus
uczelni. Google jest miejscem o bardzo otwartej kulturze pracy i ceniącym
inżynierów. Apple jest skrajnie sekretnym miejscem, w którym inżynierowie
rzadko są istotnymi pracownikami. Różnice wynikają między innymi z tego, że Google
rozwija technologie głównie po to, aby zwiększyć liczbę odbiorców swoich reklam,
dlatego otwartość jest w interesie firmy, bo zarabia z reklam, a nie z
produktów. Uwagę przykuwa także informacja, że na działania Apple’a podobno ma
gigantyczny wpływ opinia niewielkiej liczby szeroko znanych dziennikarzy ze
wschodniego wybrzeża. Ich recenzje mogą obrócić działania firmy w zupełnie
innym kierunku.
Sukces Apple’a jest w dużej mierze przypisywany kontroli
całości procesu produkcji. Produkt Apple’a ma tylko jabłuszko, a konkurencja
musi także opierać się na logach swoich podwykonawców, co rozmywa markę.
Kolejną silną stroną firmy Apple jest to, że przypomina gigantyczny startup i
potrafi bardzo szybko i skutecznie przerzucać zasoby. Jego pracownicy są w
stanie pracować w małych zespołach nad tym, co w danym dniu jest najważniejsze.
Kolejnym źródłem sukcesu jest robienie niesamowitych, intuicyjnych i zmieniających
życie produktów które użytkownicy pokochają, jakkolwiek banalnie by to nie brzmiało.